Vad är scouting?

Scouting kan vara så mycket – Du och dina kamrater bestämmer tillsammans med ledarna vad ni skall göra i Scouterna, det viktiga är att det skall vara kul och att man fått möjlighet att utföra det själv. Som scout får du lära dig att självständigt klara dig i olika situationer.

Naturliv

Paddla kanot, segla, vandra i skog och berg, laga mat över öppen eld, bygga hinderbanor, vara på sommarläger och hajker med andra scouter, under olika årstider. Självkänslan stärks när du märker att du klarar att ordna din mat och sovplats ute i det fria. Det är bara fantasin som sätter gränser för vad ni kan göra.

En scout klarar alla situationer!

Tillsammans

Många aktiviteter i scouterna gör vi i patrullen, En mindre grupp på 4-6 personer. Flera patruller blir en avdelning med 15-20 scouter.

Tillsammans klarar man mycket!

Växa som individ

Scouten utvecklas hela tiden, alltid nya mål att sträva mot, nya märken att förtjäna. Bevis på att du kan sköta och använda kniv, göra upp eld och släcka på ett säkert sätt, leva i naturen utan att förstöra. Lära genom att göra.

Scouting är kul!

Vill du veta mer om scouting så ta gärna en titt på hemsidan för Scouterna.

Se vår film om vad du får lära och uppleva i Scouterna!